Lök

Dagens portion av onödigt vetande.

När man skär i en lök utvecklas en gas som heter trimetylensulfoxid. När den gasen når ögat så reagerar den med vattnet i ögat och bildar en utspädd form av svavelsyra. Man börjar då gråta för att tårarna ska späda ut syran och lindra irritationen.

Japp.

Som ni ser har jag lite för mig. Skulle egentligen varit på furan just nu och skakat mina lurviga. Men det är någon slags utförsäljning, så det blev intsällt. Typiskt.

Alldeles nyss har jag haft en försäljare i mitt hem. Det var en grabb från Strömsund som försökte sälja på mig en bok. En skitdyr bok. Det var en sån årskrönika där den i kronologiskt ordning beskriver allt av vikt som hänt det året, med fakta, statistik osv. Till exempel; under 2009 var Melodifestivalen det program som blev mest tittat på, msn.se var den mest besökta hemsidan (google var inte ens med i topp-tio-listan?) och "Män som hatar kvinnor" var den mest besökta biofilmen. Ja, lite sånt smått och gott.

I normala fall, nörd som jag är, tycker jag faktiskt att sådana böcker är jätteroliga att titta i. Men 960 spänn per bok. Come on. I en halvtimme satt han här och jag grillade honom på alla möjliga krångliga frågor kring själva köpet. Han hade aldrig haft någon som ställt så mycket frågor. Men tillslut blev det ett nej och hoppets ljus släcktes i den stackars valpens ögon. Hehe.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0